آخرین اخبار
کد مطلب: 80168
نامه مطهري به قاليباف/تحت تأثير هجمه‌ها قرار نگيريد
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1876

به گزارش سلام لردگان، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ضمن دفاع از اجراي طرح تفکيک جنسيتي در شهرداري تهران از قاليباف خواست تحت تأثير هجمه سنگيني که به اين طرح شده است قرار نگيرد.

 
در اين نامه آمده است:
 
«جناب آقاي قاليباف
 
شهردار محترم تهران
 
با اهداء سلام، اجراي طرح جلوگيري از اختلاط کارمندان مرد و زن در ادارات مختلف شهرداري تهران، اقدامي پسنديده و ملهم از دين مقدس اسلام است که بايد از سال‌ها پيش در سراسر کشور اجرا مي‌شد ولي متأسفانه دولت‌ها معمولا نگاهي به انتخابات آينده دارند و کمتر حاضر مي‌شوند زير بار اين‌گونه دستورات اسلام بروند. همه مي‌دانيم که مسائل مربوط به عفاف در قرآن بسيار با اهميت تلقي شده است تا آنجا که سوره نور که بيشتر آيات آن درباره عفاف و روابط زن و مرد و مجازات زنا و غيره است با اين آيه شروع مي‌شود: «سورة انزلناها و فرضناها» يعني سوره‌اي است که ما نازل کرديم و آن را فرض و حتم و واجب قرار داديم. درست برخلاف دنياي غرب که مي‌خواهد مسائل مربوط به عفاف را کوچک و ناچيز و حل شده جلوه دهد و مي‌بينيم که با مشکلات فراواني مانند تزلزل خانواده‌ها و گاهي بي‌معني شدن نهاد خانواده‌ و نيز همجنس‌گرايي و پايين‌ آمدن ارزش و احترام زن مواجه هستند.
 
اين يک مسئله اجماعي ميان همه فقهاست که جدايي محيط کار آقايان و بانوان بر اختلاط آنها ترجيح دارد و حتي‌المقدور و در مواردي که امکان آن وجود دارد محيط کار آنها بايد جدا باشد. فلسفه اين حکم اين است که اسلام مي‌خواهد ارتباط زن و مرد بيگانه در حداقل باشد تا بدين‌وسيله پيوند زن و شوهر هرچه محکمتر و پيوند زن و مرد بيگانه هرچه سست‌تر باشد و در نتيجه نهاد خانواده هرچه استوارتر گردد. زماني که مسجد مدينه ساخته شد، پس از مدتي جمعيتي که وارد مسجد مي‌شد افزايش يافت. پيغمبر اکرم دستور دادند که درب ديگري براي مسجد ساخته شود تا بانوان از آن درب رفت و آمد کنند و اختلاط ميان زنان و مردان ايجاد نشود.
 
عجيب است که در انتقاداتي که به اين طرح شده تنها چيزي که مورد توجه واقع نشده است حکم و نظر اسلام است. معلوم نيست مخالفان اين طرح از چه چيزي ناراحت‌اند. گاهي از خدشه‌دار شدن کرامت انساني و توهين به زنان سخن مي‌گويند و گاهي از تنافي اين طرح با کنوانسيونها و معاهدات بين‌المللي. آيا کرامت انساني زن و مرد فقط در صورت اختلاط حفظ مي‌شود و اگر محيط کار آنها را جدا کرديم به آنها توهين شده است؟ چه منطق و استدلالي پشت اين سخن قرار دارد و اساسا چه ارتباطي ميان اختلاط از يک طرف و حفظ کرامت انساني و احترام زنان و مردان از طرف ديگر وجود دارد؟! ممکن است بگويند با جداسازي، ما به شعور و عقل و اراده آنها توهين کرده‌ايم، خود مردان و بانوان ما احکام شرعي و اصول اخلاقي و مصالح خود را رعايت مي‌کنند و نيازي به اين کار نيست.
 
سخن،‌ درست در همين جاست. خالق ما انسانها که به سرکشي غريزه جنسي خوب توجه دارد و خواهان نيل انسانها به سعادت خودشان است و ما را از خودمان بهتر مي‌شناسد، دستور داده است که حتي‌المقدور از اختلاط بپرهيزيد، و اگر به زعم مخالفان، با اين حکم کرامت انساني ما انسانها مخدوش و به ما توهين شده است، ريشه اين امر را بايد در خلقت خود و حکمت خالق جستجو کرد.
 
اما مطلب ديگري نيز هست که شهيد آيت‌الله مطهري در کتاب «مسئله حجاب» خوب به آن پرداخته‌اند. ايشان مي‌گويد (نقل به مضمون) وقتي دقت مي‌کنيم مي‌بينيم بيشتر، اين مردان شکارچي هستند که از آزادي زن به معني اختلاط و بي‌بند و باري او دفاع مي‌کنند، چون مي‌بينند اگر اصول عفاف رعايت شود ديگر نمي‌توانند از زنان مختلف با هزينه ناچيز کام برگيرند. روشن است که ما نمي‌خواهيم مخالفان اين طرح را به چنين نيتي متهم کنيم بلکه آنها نيت خير دارند ولي چون دچار تجددگرايي افراطي شده و مي‌خواهند اسلام را باب طبع زمان کنند و فکر مي‌کنند زمان برخي از احکام اسلام گذشته است چنين سخناني مي‌گويند و اين مشکل اساسي اکثر اصلاح‌طلبان است که توجه کافي به اين گونه احکام اسلام ندارند، همان طور که اکثر اصول‌گرايان توجه کافي به حقوق ملت و آزادي‌ها ندارند.
 
اما مسئله کنوانسيونها و معاهدات بين‌المللي، روشن است که ملاک ما اسلام است و بايد اين معاهدات را به سوي احکام اسلام هدايت کنيم.
 
اميدوارم جناب عالي تحت تأثير هجمه سنگيني که به اين طرح شده است قرار نگرفته و ثابت قدم بمانيد.
 
فرصت را مغتنم شمرده از ايجاد پارک‌هاي ويژه بانوان در تهران که در آنجا مي‌توانند بدون پوشش اسلامي به ورزش و تفريح و آفتاب گرفتن بپردازند تشکر مي‌کنم و اميدوارم تعداد آنها افزايش يابد. از بلندمرتبه‌سازي‌ها و فشردگي شهر تهران نيز همچنان گله‌مندم و معتقدم در بسياري مناطق ظرفيت بيش از مثلا دو طبقه وجود ندارد و پنج طبقه و شش طبقه مي‌سازند. همچنين درخواست دارم از تعبير «بي‌آرتي» براي اتوبوس‌هاي تندرو استفاده نشود و تابلوهاي مربوط تغيير کنند، گرچه از زحمات فراوان شما و آباد شدن محسوس تهران طي چند سال گذشته صميمانه سپاسگزارم.
 
با تقديم احترام
 
علي مطهري» 
 
منبع: ايسنا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس